گام اول سئو وب سایت: بهینه سازی وب سایت برای گوگل (موتور‌های جستجو)

خانه » مجله گلدن‌بایت » گام اول سئو وب سایت: بهینه سازی وب سایت برای گوگل (موتور‌های جستجو)
گام اول سئو بهینه سازی وب سایت برای گوگل

اولین گام در سئو، بهینه سازی سایت می‌باشد. از نظر فنی وب سایت باید بی نقص باشد و سرعت و کیفیت لود صفحات در موبایل و کامپیوتر بهینه باشد.

برآورد زمان مطالعه: 12 دقیقه

مقدمه‌ای برای آموزش گام به گام سئو وب سایت

اولین گام برای شروع سئو وب سایت چیست؟ شما آموزش‌های زیادی را در اینترنت می‌بینید. راهنماهایی که هر کدام اظهار نظرهای مختلفی را درباره الگوریتم‌های هوشمند موتور جستجو گوگل ارائه می‌کنند. در بسیاری مواقع این آموزه‌ها با هم در تناقض هستند و باعث گمراهی بیشتر شما می‌شوند. برخی از این آموزش‌ها اصلا عملی نیستند. چون خیلی کلی بیان شده‌اند. مثلا به شما می‌گویند: «وب سایت خود را از نظر سرعت باز شدن بهینه کنید.» یا «محتوا وب سایت شما باید خوب باشد.» اما چطوری؟ برای شروع سئو وب سایت خود چه کاری باید انجام دهیم؟

بگذارید رو راست باشم. من هم از همین آموزه‌های گاهاً متناقض شروع کردم برخی از آن‌ها باعث شکست و برخی دیگر باعث موفقیت من شدند. گاهی راه حل‌هایی رو خودم ابداع و آزمایش کردم. راه‌حل های من هم در برخی مواقع شکست خوردند؛ اما در نهایت من از تجربیات ناموفق خودم درس گرفتم و تجربیات موفق را گسترش دادم. آزمون و خطا راه حل کاملاً درستی نبود اما برای من تنها راه بود.

امروز من یک استاد بزرگ در زمینه سئو نیستم؛ اما فردی هستم که در این زمینه تجربیات موفق بزرگی دارم. دوست دارم تجربیات ۱۰ ساله‌ام را در زمینه سئو وب سایت در قالب یک سلسله نوشته منتشر کنم. قطعاً تمام این تجربیات و نوشته‌ها کاملاً بی نقص نخواهند بود؛ اما مواردی خواهند بود که کاملا عملی هستند. تجربیاتی که می‌توانید با خیال راحت انجام دهید و مطمئن باشید که هرگز باعث شکست شما نخواهند بود.

گام اول سئو: بهینه سازی وب سایت

اولین گام در سئو یک وب سایت بهینه سازی آن از نظر فنی می‌باشد. چرا باید وب سایت شما بی نقص باشد؟ ببینید گوگل یک شرکت بزرگ است و افرادی که دارند در وب سایت گوگل جستجو می‌کنند مشتریان گوگل هستند. گوگل برای محبوبترین موتور جستجو شدن تلاش بسیاری کرده است و دوست ندارد این محبوبیت را از دست بدهد. پس گوگل جنس خراب دست مشتری نخواهد داد! حالا اگر وب سایت شما نقص‌هایی داره که باعث می‌شود در گوشی موبایل یا تبلت کاربر درست باز نشود و یا کند باز شود گوگل از سایت شما استقبال زیادی نخواهد کرد.

بهینه سازی یعنی این که وب سایت شما از نظر فنی ایرادی نداشته باشد. بی نقص در موبایل و تبلت و کامپیوتر خیلی روان باز شود و یک تجربه راحت و خوب برای کاربر باشد. در ادامه مراحل بهینه سازی وب سایت را به شما آموزش خواهم داد.

مرحله اول:‌ محتوا الکی و اضافه را حذف کن

در مرحله اول کار باید طراحی سایت به اتمام رسیده باشد. طراحان برای شکل گرفتن قالب وب سایت گاهی از متن‌ها و تصاویر الکی استفاده می‌کنند. بسیار مهم است که این مطالب و تصاویر با مطالب و تصاویر درست و واقعی جایگزین شوند. مثلاً اگر شما یک وب سایت وردپرسی داشته باشید در هنگام نصب قالب کلی برگه اضافه ایجاد می‌شود که پر است از محتوا بیخود. این برگه‌ها قبل از ایندکس شدن در گوگل باید حذف شوند. یا مثلاً توضیحات وب سایت وردپرسی به صورت پیش فرض نوشته: «یک سایت دیگر با وردپرس فارسی». بسیار مهم است که موارد این چنینی با محتوا درست عوض شوند.

نکته مهم: اگر وب سایت شما یک وب سایت جدید نیست حذف برگه‌ها و نوشته ها کار درستی نیست. زیرا احتمالاً توسط گوگل ایندکس شده است. در این زمینه بعد‌ها توضیح خواهم داد. اما فعلا در مورد حذف کردن دست نگه دارید. فقط هر آنچه محتوا الکی دارید را حذف کنید و با محتوای درست و واقعی جایگزین کنید. اگر محتوا درست و واقعی برای یک برگه ندارید آن برگه را خالی کنید و یک توضیح کوتاه در آن بنویسید. مثلاً: «این برگه در دست طراحی است» یا «برای مشاهده مطالب این برگه به لینک زیر مراجعه کنید» و …

مرحله دوم: قالب موبایل و تبلت را درست کنید

بسیار مهم است که وب سایت شما در موبایل و تبلت به شکل صحیحی باز گردد. وب سایت‌ها دو دسته هستند. برخی سایت ها قالب موبایل را به صورت جدا طراحی و توسعه می‌دهند و در برخی دیگر قالب دسکتاپ به شکلی طراحی می‌شود که در موبایل با تغییر شکل قابل استفاده است. به دسته دوم قالب‌های رسپانسیو یا واکنشگرا می‌گوییم. برای نمونه قالب گلدن بایت از نوع رسپانسیو است اما دیجیکالا یک ورژن مخصوص موبایل پیاده سازی نموده‌ است.

طبیعی است که توسعه یک قالب مخصوص موبایل گزینه بهتری است اما هزینه زمانی و ریالی بیشتری را در پی دارد. بنابراین امروزه قالب‌های وب سایت اکثرا به صورت رسپانسیو (واکنشگرا) موبایل فرندلی طراحی می‌شوند و احتمالاً مشکلات زیادی را در این زمینه نخواهید داشت. بهترین راه برای آزمایش این مورد ابزار موبایل فرندلی گوگل می‌باشد که از لینک زیر به صورت رایگان در دسترس است. متاسفانه این ابزار برنامه نویسان ایرانی را تحریم کرده است که شما خودتان به خوبی می‌دانید راه حل آن چیست.

بهینه سازی وب سایت برای گوگل: موبایل فرندلی بودن

https://search.google.com/test/mobile-friendly

در تصویر مقابل نتیجه موفقیت آمیز بودن تست موبایل فرندلی بودن وب سایت گلدن بایت را مشاهده می‌کنید.

اگر خطا داد که برگه موبایل فرندلی نیست تعدادی از خطاها را به شما نشان می‌دهد که راهنمایی خوبی برای برای رفع مشکل هستند. این خطاها بسیار گسترده هستند و رفع برخی از آنها به دانش زیادی نیاز دارد اما بسیاری از آنها با رعایت موارد ساده انجام می‌شود. متاسفانه آموزش رفع خطاها در این مقاله نمی‌گنجد شاید بعدها مقالاتی را برای این موارد منتشر نمودم اما فعلا می توانید از جستجو در گوگل برای رفع این خطاها کمک بگیرید.

مرحله سوم: سرعت لود صفحات سایت را بهینه کنید

سرعت لود صفحات یک مولفه بسیار مهم در رنکینگ گوگل صفحات وب سایت شماست. سنگینی بیش از حد صفحات وب باعث کند لود شدن برگه‌ها می‌شود و کند لود شدن برگه‌ها باعث نارضایتی بازدید کنندگان. پس باید برگه‌های شما از سرعت مناسبی و حجم بهینه‌ای برخوردار باشند. برای بهینه کردن سرعت صفحات به زودی مقاله‌ای کاملی را منتشر خواهم کرد اما به صورت کلی باید موارد زیر را رعایت کنید.

عکس‌ها با اندازه مناسب

قبل از بارگذاری عکس‌ها در وب سایت سایز آن را به فراخور جایگاه آن تنظیم کنید. مثلا اگر تصویر یک آیکن می‌باشد عرض 64 پیکسل برای آن کافی است و اگر بک گراند اسلایدر می‌باشد حداکثر عرض نمایشگر یعنی 1920 پیکسل برای آن مناسب خواهد بود. برای تنظیم ابعاد عکس‌ها می‌توانید از فتوشاپ و یا ابزارهای آنلاین استفاده کنید.

در فتوشاپ بعد از تنظیم اندازه تصویر، گزینه save for web (میانبر Alt+shift+Ctrl+S) را انتخاب کنید. در صفحه باز شده فرمت ذخیره را JPEG و عدد 50 تا 60 برای کیفیت انتخاب کنید و سپس تصویر را ذخیره نمایید.

برای کم حجم کردن تصاویر از ابزارهای آنلاین بسیاری نیز می‌توانید بهره ببرید. به عنوان مثال : https://imagecompressor.com

نکته مهم این که تا جای ممکن از فرمت png24 استفاده نکنید و png8 و یا jpeg را بسته به نوع تصویر خود هر کدام که حجم کمتری به شما می‌دهند بکار بگیرید.

کاهش موارد غیر ضروری

  • اگر در وب سایت خود چندین فونت دارید و ضرورتی ندارد پس بهتر است که فونت‌های وب سایت خود را به یک خانواده فونت محدود کنید. این باعث خواهد شد بازدید کننده شما شما مدام مجبور نباشد فونت‌های زیادی را دانلود کند.
  • فونت‌های پیش فرض گوگل در بسیار از قالب‌های وردپرس و سایر CMSها موجود است این برای زبان فارسی کارایی ندارد پس بهتر است از شر آن‌ها راحت شوید.
  • تا جای ممکن کد‌های جاوا اسکریپت و استایل کمتری در وب سایت داشته باشید. اگر از وردپرس استفاده می‌کنید می توانید با پلاگین های مخصوص کش و بهینه سازی برگه‌ها چندین فایل استایل و یا چندین فایل جاوا اسکریپت را با هم ادغام نمایید. در سایر وب سایت‌ها هم ابزارهای مشابه وجود دارند.
  • پلاگین‌ها در سیستم‌های وب سایت ساز (مانند وردپرس) باعث افزایش حجم صفحات و کندی وب سایت شما می‌شوند. تا جای امکان از نصب پلاگین‌های متعدد در وب سایت خوداری نمایید.

استفاده از کش و فشرده سازی برگه‌ها برای بهینه سازی سایت

استفاده از کش و فشرده کردن محتوی صفحات یک ضرورت است. در صورتی که از یک CMS استفاده می‌کنید قطعاً یک پلاگین کش خیلی خوب برای آن وجود خواهد داشت که می‌توانید از آن استفاده کنید. مثلاً وردپرس چندین پلاگین کش خیلی خوب دارد که با یک جستجوی ساده می‌توانید از وب سایت ژاکت و … خریداری کنید. در صورتی که وب سایت شما از بیس برنامه نویسی شده استحتماً از برنامه نویس وب سایت خود بخواهید کش وب سایت را برای شما فعال و تنظیم نماید.

بهینه سازی وب سایت برای گوگل: سرعت خوب لود صفحات

پس از تنظیم کش، برگه‌ها را بهینه کنید. یعنی تا جای امکان فایل های استایل و جاوا را ادغام کنید. موارد غیر ضروری را حذف کنید و عکس‌ها را در فشرده‌ترین حالت ممکن استفاده کنید. می‌توانید وضعیت وب سایت خود را در وب سایت‌هایی مثل GTmetrix و یا Google Page speed‌ بررسی کنید و اشکالات کار خود را بیابید و آن‌ها را رفع کنید تا نمره قابل قبولی را از این دو سایت دریافت کنید.

مرحله چهارم: یک لینک برای دامنه داشته باشید

ممکن است شما چندین دامنه داشته باشید. مثلا برای وب سایت خود دامنه ir و com خریداری کرده باشید. یا سایت شما با www و بدون آن در دسترس باشد. همچنین ممکن است در دو پروتوکل https و Http هم سایت شما قابل دیدن باشد. بهتر است که همه این‌ها را روی یکی ریدایرکت کنید و فقط یک دامنه یکتا داشته باشید. توصیه من این است که دامنه بدون www به شکل ساده و با پروتوکل Https‌ را حفظ کنید و بقیه را به کلی ریدایرکت نمایید. مشابه سایت ما که فقط با https://goldenbyte.site در دسترس است و سایر دامنه ها و زیر دامنه‌ها به این دامنه ریدایرکت شده‌اند.

برای ریدایرکت کردن دامنه‌ها از سی پنل یا دایرکت ادمین (بسته به نوع پنل وب سایت شما) این کار به سادگی با انتخاب گزینه redirect قابل انجام است. در هنگان ریدایرکت کردن حتما گزینه wildcard را بزنید. این به این معنی هست که تمام آدرس ‌های دامنه قبلی به آدرس متناظر در دامنه اصلی ریدایرکت می‌شوند.

گام دوم سئو وب سایت: معرفی وب سایت به گوگل

در مقاله بعدی شیوه معرفی وب سایت به گوگل را توضیح خواهم داد. پس از انتشار مقاله از همینجا در دسترس خواهد بود.

هزینه بهینه سازی سایت برای گوگل چقدر می‌باشد؟

اگر وب سایت شما وردپرسی باشد هزینه بهینه سازی فنی وب سایت شما بستگی به قالب مورد استفاده در وردپرس شما بین ۲ تا ۵ میلیون تومان خواهد بود. گلدن بایت این کار را برای مشتریانی که قرارداد طراحی و یا سئو سایت دارند به رایگان انجام می‌دهد.
در صورتی که وب سایت شما وردپرس نباشد هزینه بهینه سازی وب سایت پس از مذاکره اعلام خواهد شد.

چگونه وب سایت را برای گوگل بهینه سازی کنیم؟

بهینه سازی وب سایت برای گوگل چندین مرحله دارد که در این مقاله شرح داده شده است. اما اگر به طراحی وب آشنا نباشید این کار برای شما بسیار مشکل و حتی ناممکن خواهد بود.

سئوکار خوب در مشهد برای بهینه سازی وب سایت برای گوگل؟

گلدن بایت در خدمت شماست! ما تمام تلاش خود را برای موفقیت شما بکار خواهیم گرفت

چگونه وب سایت خود را برای گوگل بهینه کنیم

  1. حذف محتوی های بیخود و نا مربوط

    وب سایت شما نباید محتوی الکی، متنهای لورم ایپسوم و … داشته باشد.

  2. بهینه سازی وب سایت برای موبایل و تبلت

    در الگوریتم جدید گوگل ابتدا لود برگه‌ها در موبایل اعتبار سنجی می‌شود (mobile first index). پس لود صحیح برگه‌های وب سایت برای موبایل خیلی مهم است.

  3. بهینه سازی سرعت لود صفحات

    صفحات هرچه سریعتر لود شوند بهتر است. پس تا جای ممکن از کش و فشرده سازی برگه‌ها استفاده کنید.

  4. وب سایت شما باید یک دامنه یکتا داشته باشد.

    این بسیار مهم است که وب سایت شما فقط با یک دامنه باز شود. این کار از سردرگمی مخاطبان شما نیز جلوگیری خواهد کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس بگیرید

پیمایش به بالا